031-32357620-5
09397447157

راهنمای ساخت رزومه حسابداری

ساخت رزومه حسابداری

رزومه حسابداری چیست؟ 

رزومه رایج‌ترین مدرکی است که از متقاضیان در درخواست‌های شغلی درخواست می‌شود.

اما رزومه (Resume) سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می‌شود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل می‌کند.

در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارت‌ها، توانایی‌ها، صلاحیت‌ها و تجارب خود را به کارفرما بفروشید. بنابراین هرچه خودتان را بهتر معرفی کنید، تصمیم‌گیری برای کارفرما راحت‌تر خواهد بود.

1-یک رزومه حرفه‌ای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگی‌های شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند.

بهتر است از همین ابتدا بدانید که هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد. رزومه سندی است که به شما تعلق دارد و شما این اختیار را دارید به دلخواه خود آن را تزئین کنید. رزومه شما می‌تواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از سایت شخصی یا حتی یک تی‌شرت (اگر کارفرمایتان به خلاقیت اهمیت ویژه‌ای می‌دهد) چاپ شود.

با این حال، یک رزومه حرفه‌ای باید شامل موارد خاصی باشد. در حقیقت، کارفرما با دیدن رزومه‌ شما انتظار دارد اطلاعات مفیدی از شما به دست آورد. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که یک رزومه حرفه‌ای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.

رزومه شغلی شما بیانگر هویت مهارت و تخصص و اخلاقیات و روحیات شخصی و حرفه دای شماست . متاسفانه بیشتر کارجویان  از اهمیت داشتن و نوشتن یک رزومه حرفه ای و تخصصی غافل هستند و یا حتی وقتی برای نوشتن رزومه نگذاشتند. و این باعث می شود که در پیدا کردن شغل مناسب با شان و شخصیت و تحصیلات و تخصصشان پیدا نکنند و در جایگاه اصلی خود قرار نگیرند.

2-یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلی‌تان است و چندان وارد جزئیات نمی‌شود. برای درک درست از طول رزومه، در ابتدا باید تفاوت بین Resume و CV را بدانیم.

Resume معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان می‌کند. کارجو باید Resume خود را برای هر موقعیت شغلی تطبیق دهد. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. همچنین، الزامی وجود ندارد که Resume بیانگر تمام سوابق شغلی‌تان باشد.

از طرف دیگر، مفهومی به نام CV وجود دارد. CV (که مخفف عبارت Curriculum Vitae است) سندی دو یا چند صفحه‌ای است که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی کارجو را با جزئیات دقیق نمایش می‌دهد. همچنین، در هنگام نوشتن CV باید سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز ذکر شوند.

CV معمولاً باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث می‌شود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلی‌تان به دست آورد. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیت‌های شغلی مختلف تغییر نمی‌کند

پس اگر مایل به نوشتن رزومه هستید انرا با cv اشتباه نگیرید و لازم نیست کلیه گواهینامه ها  جوایز و تقدیر نامه های خود را در رزومه بیاورید.

به عنوان یک مدیر که در سال بالغ بر 100 ها رزومه را مطالعه و با صدها نفر مصاحبه می کنم به شما توصیه می کنم  در اطاله کلام در تحریر رزومه پرهیز کنید و مطالب عمده و مفید و چشمگیر را بیان کنید که در حوصله و زمان محدود مدیران خلل ایجاد نکند و مدیر با دقت به مطالعه و مقایسه رزومه شما با دیگر افراد بپردازد و حقی از شما ضایع نگردد.

داشتن یک قالب اماده برای نوشتن رزومه بسیار مفید و موثر خواهد بود 

3- مشخصات فردی از جمله :

نام 

نام خانوادگی 

تاریخ تولد 

محل زادگاه 

محل سکونت فعلی 

نام پدر 

شماره ملی 

شماره تماس ثابت

شماره همراه 

ادرس ایمیل 

را کامل و بر اساس اخرین تغییرات  بنویسید. در بسیاری موارد فرد به دلیل عدم به روز رسانی روزمه خود شماره تماس قبلی خود را نوشته و دیگر راه ارتباطی برای کارفرما برای دعوت به مصاحبه وجود ندارد . اگر در رزومه خود از عکس شخصی رنگی استفاده کنید که البته عکس جدید  و با چهره ای خندان و بشاش باشد در قضاوت و تاثیر گذاری بر مدیر بسیار مفید خواهد بود

4- بخش تحصیلات و مدارک دانشگاهی  و تحصیلی 

در این بخش بدون ذکر جزییات به ذکر نام دانشگاه رشته تحصیلی مقالات و تحقیقات بپردازیدهمراه با معدل سالانه تحصیلی 

5- سوابق  کاری 

در این بخش نیز به ذکر محل هاییی که قبلا در انها مشغول به فعالیت بوهده و نام پست سازمانی و نوع کاری که انجام داده اید و البته به طور خلاصه همراه با ذکر شماره تماس کارفرمایان قبلی بپردازید . هنگام نوشتن سوابق شغلی، سعی کنید بر روی کار گروهی تمرکز کنید. حتی اگر سابقه کاری‌تان مربوط به کار در رستوران یا کافی شاپ است بهتر است به جای نوشتن عبارات کلیشه‌ای، از تجاربی که هنگام ارائه خدمات به مشتریان یا مدیریت اعتراضات مشتریان بنویسید.

همچنین سعی کنید مهارت‌های خود را بر اساس نوع شغلی که می‌خواهید به دست آورید، اولویت‌بندی کنید. برای مثال شغلی مرتبط با امور مالی نیازمند مهارت‌های تحلیلی و آماری است، در صورتی که شغلی مرتبط با بازاریابی به مهارتی مانند فن مذاکره نیازمند است.

سعی کید حداقل چنددوره برای  مهارت و سابقه کاری در زمینه شغل مورد درخواست خود گذرانده باشید.

6-تسلط به زبان‌های مختلف را در رزومه بیاورید

قرار دادن این مورد در رزومه الزامی نیست، اما اگر می‌خواهید در یک محیط بین المللی کار کنید، ذکر تسلط به زبان‌های مختلف در رزومه می‌تواند امتیازاتی برای شما به همراه داشته باشد.

7- مهارتها ی خود را به طورمشروح بیان کنید به خصوص مهارتهایی که مرتبط با شغل مورد نظر باشد 

مهارت‌های ابتدایی که کارفرما انتظار دارد در رزومه شما ببیند عبارتند از:

  • تسلط به یک زبان غیر فارسی (مانند انگلیسی)
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
  • توانایی جستجو در اینترنت
  • تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی
  • فن بیان  قوی و مهارتهای ارتباطی
  • اصول کار تیمی  و قواعد همکاری  با دیگران 

اگر کارجویی با سابقه هستید یا مهارت‌های مرتبط با شغلتان زیاد است، نوشتن یک رزومه بر اساس مهارت‌ها می‌تواند روند استخدامتان را تسریع کند. همچنین برای اینکه بتوانید نقاط قوت خود را بیشتر در رزومه مشخص کنید تست MBTI ار انجام دهید و لیستی از آنچه می‌توانید انجام دهید و نقاط مثبت خود را به دست آورید و از آنها در رزومه خود استفاده کنید.

8- علایق و سرگرمی ها

توضیحات مرتبط با این بخش باید کوتاه و مختصر باشد. هر چقدر سنتان بیشتر می‌شود، الویت‌ها و علایق شما در رزومه، به مرور کوتاه‌ و پر اهمیت‌ می‌شود.

از عبارات و جملات کلیشه‌ای مانند “معاشرت با دوستان” استفاده نکنید. همچنین بهتر است برای نظم‌بخشی بصری به رزومه، از علامت‌گذاری و بولت پوینت برای دسته‌بندی علایق خود استفاده کنید. برای مثال:

  • ورزشی
  • خلاقیت
  • و …

یکی از مواردی که کارفرمایان در رزومه به آن دقت می‌کنند، نوع علایق و سرگرمی‌های شماست. پیشنهاد می‌کنیم بر روی فعالیت‌های گروهی و تیمی تمرکز کنید. برای مثال اگر بیشتر علایق معرفی شده در رزومه شما کارهای فردی باشند (مانند مطالعه، تماشای تلویزیون یا جمع‌آوری تمبر)، به عنوان فردی گوشه‌گیر که توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارد، شناخته خواهید شد.

همچنین، سعی کنید علایق و سرگرمی‌های داخل رزومه‌تان متنوع باشد. برای مثال اگر تمام سرگرمی‌هایتان حول مسائل ورزشی باشد، برای کارفرما سوال خواهد شد که چگونه با مشتری یا همکاری که به ورزش علاقه ندارد، ارتباط برقرار می‌کنید.

اگر سرگرمی‌های غیرمعمول دارید آن‌ها را در رزومه خود قرار دهید، این کار باعث جلب توجه کارفرما خواهد شد. برای مثال موج سواری یا اسکی از جمله سرگرمی‌هایی‌اند که نشان می‌دهند در شرایط سخت و دشوار بر توانایی‌های خود متکی هستید.

هر سرگرمی و علاقه‌ای که به شغل مورد نظرتان مرتبط است را باید در رزومه خود قرار دهید. برای مثال اگر قصد دارید به عنوان یک خبرنگار فعالیت کنید، بهتر است که از علاقه خود به وبلاگ‌نویسی بگویید.

9- رزومه خود را مطالعه و هرگونه غلط املایی را اصلاح کنید . داشتن یک رزومه با غلط های املایی تا حد زیادی از اعتبار شما می کاهد .

10 – رزومه خود را به طور مرتب بازبینی و به روزرسانی کنید . و در تایپ ان از فونتهای رسمی استفاده کنید .

رزومه خود را در قالب pdfذخیره و ارسال کنید 

و در روز مصاحبه یک نسخه از رزومه خود را حتما همراه داشته باشید .

دکتر پورپشنگ
دکتر مریم پورپشنگ

می خواهید ما با شما تماس بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال گزارشات فصلی دوره تابستان: 1402/8/15
مهلت اقدام به اتمام رسید!
ارسال گزارشات فصلی دوره تابستان: 1402/8/15
مهلت اقدام به اتمام رسید!
ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان : 1402/9/30
مهلت اقدام به اتمام رسید!
ارسال لیست مالیات حقوق : 1402/9/30
مهلت اقدام به اتمام رسید!
ارسال لیست حق بیمه کارکنان : 1402/9/30
مهلت اقدام به اتمام رسید!
ارسال لیست حق بیمه کارکنان: 1402/9/30
مهلت اقدام به اتمام رسید!
آیا می دانید؟

با ارسال به موقع اظهارنامه عملکرد، می توانید از بخشودگی جرائم مالیاتی و حداکثر تخفیفات بهره مند شوید!

کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره به شما هستند!

09397447157

با استفاده از یک جلسه مشاوره با کارشناسان پویا ارقام نقش جهان ، اطلاعات خود در مورد اظهارنامه های حقیقی و حقوقی را کامل کنید.